Nekrolog over Helge Olsen, æresmedlem i Vejle Idrætsforening

Den 2. juli modtog vi en trist nyhed om, at vor mangeårige klubkammerat Helge Olsen var død. Helge Olsen blev 97 år.

Helge Olsen var æresmedlem i Vejle IF. Udnævnelsen var en følge af mange års loyalt og frivilligt arbejde
for Vejle IF.

Helge Olsen var uddannet skrædder og var i nogle år ansat på et renseri på vardevej. Senere drev han sammen med ægtefællen Asta både tøjrenseri og posthus på Søndermarken. På et tidspunkt var han også ansat på et skrædderi ved Torvegade i Vejle. Men tidens udvikling med bedre velstand medførte, at køb-og-smid væk tendensen blev mere udbredt. Derfor blev arbejdet som skrædder samt rensning af tøj et job, hvor der skulle bruges færre hænder, og det var en medvirkende årsag til, at der kom et jobskifte.

Det nye job blev på Vejle Stadion, hvor Vejle IF og VB var de primære brugere. Efter nogle år som medarbejder kom der et generationsskifte, hvorved Helge Olsen blev udnævnt til stadion inspektør. Her kunne brugerne af stadion opleve en stadioninspektør der havde orden, som et vigtigt element i sit arbejde. I moderne sprog vil man kalde ledelsesstilen for autoritær ledelse. Redskaber, der blev liggende i græsset og ikke kom på plads efter atletik træning, blev inddraget og låst inde. Efterfølgende kunne redskaberne afhentes i følge med stadioninspektøren, der benyttede lejligheden til at løfte pegefingeren. Det samme var gældende, hvis man spillede fodbold, og glemte at få alle bolde samlet ind efter træning. Men denne ledelsesstil og arbejdsindsats medførte, at der altid var ryddet og pænt rent på stadion.

I Vejle IF var Helge Olsen en rigtig ildsjæl. I halvfjerdserne var han således kasserer, og var dermed den man skulle betale sit kontingent til i kontanter. Indenfor atletik var det blandt andet opgaver som træner i ungdom indenfor mellem og lang distance træning, der var på programmet. Men han kunne også være leder for hold der skulle på træningsture. Sidst men ikke mindst så medlem af klubbens atletikhold for oldboys. Der hører med til historien, at Helge Olsen blev træner og leder af Old Boys efter Heinrich Hjort. Dommeropgaver for at bedømme præstationer til idrætsmærket var også en af opgaverne i Old Boys. I årenes løb har Helge Olsen taget guldmærket i atletik 63 gange. Det er en imponerende serie og et udtryk for en god form over mange år. Et andet signal om et godt helbred langt op i alderen var at køre bil til det fyldte 94 år.

Det hører med til historien, at Helge Olsen også var æresmedlem i VB’s seniorklub.

Familien og os alle har ved Helge Olsens død mistet et menneske med høje kvaliteter.

Æret være Helge Olsens minde.

Ove Lausten
Formand, Vejle IF