Nekrolog over Vivi Hjort

Mandag, den 7. august modtog vi den triste nyhed, at Vivi Hjort var død.

Dermed har Vejle Idrætsforening mistet et kært klubmedlem. Vivi Hjort var som person uselvisk, samvittighedsfuld og trofast og ville det bedste for andre. Selvom Vivi også var et meget privat menneske, så interesserede hun sig for hvad andre mennesker bedrev. Undervejs er der således blevet sendt flere breve og kort til vennekredsen blandt andet omkring jul. Fødselsdage på vennekredsen og blev noteret i kalenderen, så de aldrig blev glemt.

Vivi blev født den 29/8 1949. Skolegangen foregik på Klostergades Skole i Vejle. Senere blev hun udlært på kontor og har også taget kursus som advokat sekretær.

Vivi var fra sine yngre år meget aktiv i Vejle IF både som atlet og som hjælper. Desuden deltog hun i Amtsmesterskaberne i Vingsted og landsmesterskaberne i atletik. Vivi var primært aktiv i kasteøvelserne. I klubbens 100 års jubilæumsskrift kan man således læse, at Vivi er nummer 3 på alle tiders rangliste for kvinder med 34,16 m i diskoskast. Desuden er hun også registreret som nummer 3 med 35,82 m i spydkast. Begge resultater vil også kunne give en god placering ved et atletikstævne i 2023. Men Vivi var også med i løbeøvelserne, hvor hun således er noteret for 5.18. på 1500 M.

Desuden var Vivi med på klubbens atletikhold for kvinder. Via atletikholdet stiftede Vivi nogle livsvarige venskaber til flere af pigerne fra den gang. Gruppen af tidligere deltagere på kvindeholdet blev en betydningsfuld del af Vivis liv. Fælles frokostaftaler skiftevis hos hver enkelt og udflugter gav mange gode oplevelser helt til det sidste. En 70 års fødselsdag hos veninden Ilse sidst i juni blev en god afslutning på en række gode oplevelser.

Vivi fortsatte med at dyrke atletik som voksen og blev dermed veteran, hvilket i dag kaldes masters. I 1991 præsterede Vivi Hjort et godt internationalt resultat, da hun vandt bronze i diskoskast ved de nordiske mesterskaber for veteraner i Glostrup.

I 1997 kom en af de helt store triumfer. Her vandt klubbens kvindehold guld ved veteran DM for hold, da mesterskabet blev afviklet i Vejle. Guldholdet bestod af Vivi Hjort, Inga Ladegård, Jette Rasmussen, Merete Svendsen, Aase Thomsen og Rigmor Østerlund.

Vi har også været så heldige, at Vivi sammen med sin søster Iben har stiftet Heinrich Hjorts mindepokal, som gives til den kvinde og mand, som i årets løb har været mest aktiv i form af flest starter i atletik. En pokal med en god værdi, nemlig at det gælder om at være med.

Her ses Vivi (t.h.) fra en af de utallige gange, hvor hun kom og hjalp til ved et stævne.

I en lang årrække nød vi alle gavn af Vivis trofasthed overfor Vejle IF. Hun var altid klar til at hjælpe både ved atletikstævner og motionsløb. Men over tid kom der flere forskellige udfordringer med helbredet, som gjorde dagligdagen mere besværlig og muligheden for at vise sin store hjælpsomhed forsvandt.

Vivi nåede kun lige at bo på Sofiegården i et år. Hun var meget glad for at bo på Sofiegården. Her fik hun også trofast regelmæssig besøg af pigerne fra atletikholdet.

Æret være Vivi Hjorts minde!

Ove Lausten

Formand, Vejle IF