Forside

Op mod 1000 atleter forventes at komme til Vejle i september, når Vejle bliver værtsby for en afdeling af Powerman

Powerman aflyst i København
Powerman Copenhagen 2017 skulle oprindeligt have været afviklet 7. maj i København.Tilmeldingen til duatlon-løbet var allerede åbnet, men eventen er aflyst, og nu rykker Powerman i stedet til Vejle efter to år i hovedstaden.

Den private organisation Powerman Denmark forklarer 14. januar på sin facebook-side, hvad der ligger til grund for, at man måtte opgive at gentage arrangementet i København i år.

“I maj måned 2016 åbnede vi for tilmeldingen til 2017 eventen. Vi havde på det tidspunkt positive tilkendegivelser fra både Københavns Kommune og Sport Event Danmark om tilskud og opbakning til eventen i maj 2017 og der var ingen tvivl om, at eventen skulle afvikles. Vi havde jo to succesfulde events med i bagagen og opbygget en solid erfaring.

I efteråret begyndte Københavns Kommune at trække sig. Efter adskillige møder og forhandlinger, beslutter de ikke at lægge by til og dermed heller ikke støtte Powerman i 2017. Undervejs betales der hver måned løn til medarbejderne og der betales almindelig drift af selskabet. Hele tiden med forventning om, at der findes en løsning. Vi prøver at finde alternative lokationer i Danmark og forhandler med flere event-arrangører, men uden succes. Vi føler nu at alle muligheder er afprøvet og må med beklagelse erkende, at der ikke bliver afholdt Powerman Copenhagen i 2017.”

Cirka 200 atleter var dengang tilmeldt stævnet, og de fik tilbudt at få deres penge igen eller veksle startnummeret til andre løb.
Vi regner med og satser på, at vi med succes kan genskabe Powerman i 2018. Vi har en forhåndsaftale om, at vi får det igen, hvis vi gør det godt i år
RONNY KERT, KLUBCHEF OG EVENTMANAGER HOS VEJLE IF
Vejle: Vejle snupper Powerman fra København og kommer i selskab med byer i Thailand, USA, Indonesien, Schweiz, Panama og flere andre eksotiske destinationer.

Det sker når Vejle IF og en række andre vejlensiske foreninger går sammen med Campus Vejle om at arrangere en afdeling af det internationale duatlonstævne Powerman.

Det er her, verdens førende duatleter løber og cykler sig til point på den verdensrangliste, som kvalificerer dem til sæsonens hovedmål på Hawaii.

– Powerman er det allerstørste indenfor duatlon, og vi forventer at se mellem 500 og 1000 deltagere, der skal løbe rundt i Vejle Midtby og cykle på en rute, der går ud i Vejle Ådal og tilbage igen. Det er meget stort for klubben, at vi formår at trække Powerman til byen. Det er en måde at brande os i byen og nationalt, og samtidig giver det omsætning til byen med så mange deltagere. De kommer typisk to-tre dage før for at træne og se området, fortæller Ronny Kert, klubchef og eventmanager i Vejle IF.

Besøg inden påske
Powerman Vejle afvikles søndag den 24. september, men det er blot få dage siden, at Vejle IF fik grønt lys af den internationale organisation, International Powerman Association, der har hjemme i Holland, mens politiet og Vejle Kommune nu har givet tilladelse til at spærre dele af byen af.

– Det er gået hurtigt. Vi havde besøg af hollænderne lige inden påske. De var meget begejstrede for området med Vejles natur og faciliteter og for det setup, vi præsenterede for dem. Samtidig er byens geografiske placering tæt på Billund et plus, da det er let at komme hertil. Det har krævet en masse netværk og arbejde i kulissen at få Powerman her til, og jeg synes, vi har lavet et godt tilbud til dem, og vi har en professionel organisation, der kan håndtere det, fortæller Ronny Kert.

Går efter et overskud
Det store arbejde ligger foran arrangørerne, og han håber, at alle foreninger under EliteVejle går med og blandt andet stiller frivillige til stævnet.

– Vi vil gerne lave en foreningsbaseret event og går sammen med flere foreninger, så vi løfter i flok. Vi skal bruge omkring et par hundrede frivillige på dagen, og hvis vi gør det godt og får det markedsført rigtigt, er der et fint tilskud til foreningerne, siger klubchefen.

Ruter for alle
Arrangementet vil dog ikke kun være for eliten. Derfor vil Vejle IF lave flere ruter, der også henvender sig til børn og unge og motionister.

– Det er vigtig for os, at hr. og fru Jensen også kan gennemføre en Powerman. Derfor har vi valgt at lave en attraktiv rute for bredden og ungdomsruter, mens hovedeventen er ruten med de 10 kilometer løb, 60 kilometer cykling og 10 kilometer løb med start fra Campus Vejle, siger Ronny Kert.

Løberuten kommer til at gå fra Campus ind gennem Byparken og ad strøget, for at minimere lukninger af veje på dagen.

– Der er så mange events, og folk bliver trætte af det, hvis vi lukker alt af, siger han.